KRK tiedottaa: Historian suurin osallistujamäärä vaatii historian suurimman sääntömuutoksen
- Neste Rulli
- 14.6.2023
- 3 min käytetty lukemiseen

Kansainvälisellä Rullikomitealla, KRK:lla, juhlavuoden alkupuoli on kulunut vuorotellen henkeä haukkoen ja päätä raapien - kuinka yli 30 ennakkoon ilmoittautunutta kuskia saadaan ajettua menestyksekkäästi ja jouhevasti maaliin kauden tärkeimmässä urheilutapahtumassa?
Vastaus on: Ei mitenkään. Ei nykyisten ajosäädösten puitteissa. Tämä on asettanut Rullin kattojärjestön tukalaan asemaan nopan ja kortin väliin. KRK ei halua sulkea sarjaa rookiekuskeilta, mutta yli 30 osanottajalla lähes standardiksi muodostuneen 24 EK:n ajaminen kuulostaa jo ajatuksen tasolla haastavalta. Odotusajat venyisivät tuskastuttavan pitkiksi. Pidempiä suorituksia jouduttaisiin karsimaan runsaalla kädellä, jolloin se muuttaisi lajia. Komitean täytyy valvoa kuskiensa etuja ja pystyä tarjoamaan mieluisa ajokokemus jokaiselle kuskille. Näitä toimia on osattu odottaa, ja nyt niitä odotetaan toteutettavan.
KRK linjaa, että kaikki tähän mennessä ilmoittautuneet kuskit mahtuvat perjantaina 28.7. historian kymmenennen rullin starttiviivalle. Fakta on kuitenkin tämä: Kaikki kuskit eivät aja kahta päivää.
Ensimmäistä kertaa lajin historiassa kuskit jaetaan talliviestinä toimivan EK2:n jälkeen kahteen n. 15 kuskin lohkoon. Kuskit ajavat kahdessa pienryhmässä seuraavat 6 EK:ta, jonka jälkeen kokoonnutaan Pub Kierteeseen.
Ykköspäivän jälkeen 22 eniten pisteitä kerännyttä kuskia jatkaa kakkospäivään. Lohkovaiheesta 8 parasta, pisteiden perusteella 12 parasta ja lauantai-aamuna järjestettävältä Lucky Loser -EK:lta kaksi parhaiten suoriutunutta.
Seuraavassa viestissä sääntöohjeistus avattuna tarkemmin. Säännöt käydään läpi kertaalleen vielä kirkolla ennen lohkovaiheen alkua, mutta KRK lämpimästi suosittaa lukaisemaan ja sisäistämään tulevat toimet jo ennakkoon.
Kansainvälinen Rullikomitea ottaa vastaan sääntöuudistuksen osalta aiheutuneita protesteja jo nyt ennakkoon, sekä 24 tunnin sisällä tulosten julkistamisesta. Hinta: 50€/kpl + 24% alv. (maksettava etukäteen) ____________________________________________
KRK:n sääntöohjeistus: RULLI 2023
§1
Historian 10. MM-tason osakilpailu alkaa kirkolla hymnillä pe klo 18:00, jonka jälkeen klassikko-EK “Frisbee lipputankoon” Bet Jesuksen kertoimien käännetyssä järjestyksessä.
Kahden päivän aikana ajetaan yhteensä 24 erikoiskoetta.
§2
🔸 Pisteenjako yksilö-EK:lla: 12p - 8p - 6p - 4p - 3p - 2p - 1p.
🔸 Pisteenjako talli-EK:lla: 4p - 2p - 1p - 0p.
🔸 Power Stageilla pisteet tuplana.
Pisteenlaskun ja ajanoton hoitavat tulokaskuskit, jotka jakavat vastuualueet keskenään. Aiempien vuosien kuskit ja pisteenlaskijat avustavat ja ohjeistavat matalalla kynnyksellä.
§3
Avaus-EK:n tulosten pohjalta 4 nopeinta tallikapteeneiksi - tallijako tuttuun tapaan.
Tallijaon jälkeen ajetaan perinteinen talliviesti. Kaikki juoksevat, eli osallistujamäärä lasketaan sen tallin mukaan jossa eniten kuskeja. Jos jollain tallilla vähemmän, joku/jotkut kuski(t) juoksee kahdesti.
§4️
Talliviestin sijoitusten perusteella luodaan kaksi lohkoa: 1. ja 4. sijoittuneet tallit muodostavat lohkon A, 2. ja 3. sijoittuneet tallit lohkon B. Lohkot siirtyvät pienemmissä ryhmissä suorittamaan omille tahoilleen seuraavat 6 erikoiskoetta. Lohkovaihe sisältää normaaleja yksilökilpailullisia erikoiskokeita, joissa kisaillaan tarkkuudessa, nopeudessa ja muissa koordinaatiokykyä vaativissa suorituksissa hyödyntäen mukana olevia tai matkalta löytyviä apuvälineitä.
Power Stageja ei ole mahdollista huutaa vielä lohkovaiheessa.
§5️
Lohkovaiheen 6 EK:ta on ajettava maaliin klo 22:30 mennessä. Tämän jälkeen siirrytään Pub Kierteen terassille. Kahdeksan ensimmäisen (2 EK:ta kirkolla + 6 lohkovaiheen EK:ta) erikoiskokeen jälkeen lohkojen 4 eniten pisteitä kerännyttä kuskia (4 kuskia A-lohkosta ja 4 kuskia B-lohkosta) saavat suoran ajoluvan kakkospäivään.
Loput kuskit koittavat yltää 12 eniten pisteitä keränneiden kuskien joukkoon, jotta ajolupa kakkospäivään napsahtaisi.
§6️
Pisteiden saantia edesauttaa Kierteessä ajettavat päivän viimeiset EK:t:
🔸 EK9: Drag Race
🔸 EK10: Power Stage (tuplapisteet)
🔸 EK11: Neppisauton tökkäys pöytäradalla
Lohkovaiheesta jo jatkoon päässeet kuskit saavat luonnollisesti myös ajaa nämä EK:t.
§7️
Kun päivän kaikki EK:t on ajettu, tarkastetaan ketkä ovat 12 eniten pisteitä avauspäivänä kerännyttä kuskia. Aiemmin jo mainitut lohkovaiheesta jatkoon menneet 8 kuskia jätetään pistelaskussa huomiotta, sillä he ovat jo jatkossa.
§8️
Prosessi on siis seuraava:
🔸 max. 32 kuskia perjantaina starttiin ja alkulohkoihin
🔸 Lohkoista 4+4 kuskia lunastavat suoran paikan kakkospäivään.
🔸 Avauspäivän pisteiden mukaan jatkoon 12 kuskia.
§9️
Kakkospäivään startataan kuitenkin 22 kuskilla. Avauspäivän jälkeen tippuneilla on vielä ennen lauantain avaus-EK:ta mahdollisuus lunastaa kakkospäivän ajolupansa “Lucky Loser” EK:lla, josta 2 parhaiten suoriutunutta menee jatkoon. Tallijako pysyy kakkospäivään siirryttäessä samana.
§10
Jos yötauon aikana ilmenee keskeytyksiä tai loukkeja, saa tallipäällikkö nostaa tippuneiden joukosta toisen oman tallinsa kuskin ajokunnottoman tilalle ennen kakkospäivän starttia.Kakkospäivä ajetaan loppuun maksimissaan 22 kuskilla, lähes siis normaaliin edellisten vuosien tapaan.
- RTT
Comments